Een nieuw seizoen, een nieuwe kans voor Max Verstappen om zich in een illuster rijtje in de Formule 1-geschiedenis te rijden. Dit weekend opent hij de jacht op zijn vijfde wereldtitel, waarmee hij F1-legende Juan Manuel Fangio uit Argentinië kan evenaren.

Slechts drie coureurs behaalden ooit het aantal van vijf wereldtitels. Lewis Hamilton en Michael Schumacher (beiden zeven keer kampioen) zijn bij veel mensen bekend, Fangio (vijf keer de beste) is dat misschien wat minder.

“We praten natuurlijk over meer dan zeventig jaar geleden, maar mensen hebben het hier nog steeds over hem”, zegt Juan Manuel Fangio II, de volle neef van de in 1995 overleden vijfvoudig wereldkampioen. “Er is een mooi museum in Buenos Aires. Ik denk dat hij hier een legende is en mensen hem nog op een mooie manier herinneren.”

Fangio II was zelf ook een succesvol autocoureur en is meervoudig kampioen geweest in Amerikaanse kampioenschappen. Zijn oom is een van de beste F1-coureurs aller tijden. In de jaren vijftig pakte hij vijf wereldtitels, met vier verschillende merken. Tot 2002 had hij het record van meeste wereldtitels.

Volgens Fangio II zijn er overeenkomsten tussen zijn oom en Verstappen: “Beiden werken enorm hard in de voorbereiding. De sleutel tot succes is alles laten werken voordat de race start. Dan moet je de race overleven om een goed resultaat te halen. Beiden weten dat en zijn extreem veeleisend tegenover hun team om te proberen perfectie te benaderen.”

75 jaar F1

Het wereldkampioenschap Formule 1 bestaat 75 jaar. De eerste grand prix die meetelde voor het WK was de race op Silverstone in 1950. Fangio haalde de finish niet vanwege een mechanisch defect. Maar succes zou snel volgen: in 1951, 1954, 1955, 1956 en 1957 werd hij de beste van de wereld.

“Hij was extreem gevoelig met zijn auto’s”, vertelt zijn neef over wat hem zo goed maakte. “Voordat hij een coureur werd, was hij een monteur. Hij voelde de auto als geen ander aan. Hij had ook veel ervaring in Argentinië, waar hij op dirt (racecircuits met een onverharde ondergrond) reed, in een competitief kampioenschap. Hij was heel nauw betrokken bij zijn team. Dat maakte een groot verschil.”

“Een van de dingen die hij tegen mij zei was: ik ben niet dapper, ik probeer gewoon zeker te zijn bij alles wat ik doe. Hij was extreem consistent van het begin tot het einde van de race, wat heel moeilijk was destijds. Die auto’s hadden niet de technologie van vandaag. Dat is waarom hij zo succesvol was.”

Nadat Fangio stopte met zelf racen, viel hij niet in een zwart gat: hij werd een zakenman en werd ook erevoorzitter van Mercedes in Argentinië. Mercedes was een van de merken waarmee hij wereldkampioen werd. “Voor hem eindigde het leven niet na zijn carrière. Hij was in staat om de bladzijde om te slaan en een nieuw leven te beginnen. Dat is enorm interessant en normaal heel moeilijk.”

Kunst en precisie

In 75 jaar is er een hoop veranderd in de Formule 1. Maar volgens Fangio II is de basis nog altijd hetzelfde als toen het wereldkampioenschap voor coureurs begon. “De overeenkomst is dat je altijd de beste coureurs ter wereld hebt die strijden voor de winst. Dat is altijd hetzelfde geweest.”

“Het grootste verschil is: om te winnen in het verleden moest je een artiest zijn, omdat de auto gleed, het moeilijk was om te remmen en de circuits complex waren met veel heuvels. Vandaag moet je precisie hebben. Als je de kunst van vroeger aan de precisie van vandaag toevoegt, heb je een kampioen. Dat zien we met Verstappen.”

Door Haluk