Het is niet goed te achterhalen hoe energieleveranciers de kosten vaststellen voor het terugleveren van energie van zonnepanelen. Dat zegt de Consumentenbod in een oproep aan de leveranciers om de berekeningen duidelijker te maken.
Het gaat om energie die van zonnepanelen komt, maar die niet wordt gebruikt door het huishouden dat de panelen bezit. Die niet-gebruikte energie kan het huishouden leveren aan het energiebedrijf waar het een contract mee heeft.
Dat bedrijf maakt kosten om de energie te verwerken. Die ’terugleverkosten’ mag het bedrijf doorberekenen, maar alleen als ze ongeveer gelijk zijn aan de werkelijke kosten.
Dit geldt alleen voor huishoudens met zonnepanelen die ongeveer de energiebehoefte van dat huishouden dekken. Voor huishoudens met veel meer zonnepanelen gelden andere regels. Want zij worden gezien als energieproducenten.
Niet duidelijk
Volgens de Consumentenbond is het dus niet duidelijk hoe energiebedrijven de terugleverkosten berekenen. Daardoor is niet goed te bepalen of de in rekening gebrachte kosten wel redelijk zijn, zoals de Autoriteit Consument en Markt (ACM) voorschrijft.
De ACM liet vorige week weten dat de terugleverkosten sterk zijn gestegen. De toezichthouder gaat onderzoeken hoe energiebedrijven de kosten berekenen. Volgens de Consumentenbond lopen de verschillen tussen de energiebedrijven op tot honderden euro’s per jaar.
De Consumentenbond roept energiebedrijven op één vaste methode te gebruiken voor het berekenen van de terugleverkosten. Dat zou vergelijken makkelijker maken.
Vanaf volgend jaar is het al wettelijk geregeld dat er één methode wordt gebruikt. “Tot die tijd blijft het puzzelen,” zegt een woordvoerder van de Consumentenbond.