The black stuff, zo noemen de Ieren hun geliefde stoutbier. Guinness is het nationale bier van Ierland, en vandaag, op de nationale feestdag St. Patrick’s Day, vloeit het rijkelijker dan normaal.
Maar het zwarte goud is niet voor iedere feestvierder vanzelfsprekend. Het bier is veel schaarser geworden dan vorig jaar. Dat komt mede doordat het bittere bier, dat zijn donkere kleur te danken heeft aan gebrande mout, in trek is onder jongeren.
De groeiende interesse in het Ierse bier ziet De Kikvorsch, de Nederlandse importeur van Guinness, ook. “Het biertje met zijn compacte, dikke schuimkraag heeft de afgelopen jaren een grote aantrekkingskracht opgebouwd onder jongeren tussen de 25 en 35 jaar”, zegt Alwin Mijnes, marketingmanager van de importeur. “Ze leren het merk kennen, omdat steeds meer cafés en bierzaken, en niet alleen Ierse pubs, Guinness op de tap hebben.”
Daarnaast spelen sociale media een belangrijke rol. Op TikTok zijn tienduizenden video’s te vinden van jongeren die meedoen aan de “Split The G Challenge”. Hierbij moeten Guinness-drinkers een grote teug nemen van het bier. Als je het in één keer doet, je glas weer neerzet en het lijntje van het zwart en schuim precies op het midden van de G zit, heb je de uitdaging gewonnen.
Nieuwe doelgroep
Edgard Rodrigues Pereira, eigenaar van de Aran Irish Pub in hartje Amsterdam, zegt dat Guinness het hele jaar door populair is onder toeristen en rugbyfans. De laatste tijd merkt ook hij op dat jongeren het bier steeds vaker bestellen. “Maar ‘Split the G’ was ook vóór TikTok al ongeveer vier jaar een populair pubspelletje dat aan de bar werd gespeeld; door TikTok is het alleen maar populairder geworden.”
Ook marketingmanager Mijnes denkt dat jongeren steeds vaker hun weg naar Guinness weten te vinden door de TikTok-challenge, waardoor het biermerk een nieuwe doelgroep bereikt. “Daarnaast is Guinness dit jaar de biersponsor van de hoogste Engelse voetbalcompetitie, de Premier League, waar veel jongeren in pubs en cafés naar kijken. Dat is nog een factor die bijdraagt aan de populariteit.”
Van enorme Guinness-tekorten was voor André Montijn, eigenaar van The Dublin House in Zwolle, geen sprake. Hij had ruim van tevoren genoeg ingekocht voor St. Patrick’s Day. “Normaal bestel ik bij één partij, maar nu moest ik alles uit de kast halen om wat meer Guinness in huis te krijgen.” Volgens hem konden de brouwerijen van Guinness de internationale vraag naar het bier niet aan. “Vanuit Ierland worden Europa en Amerika bevoorraad, dus het was hard werken.”
Ook Rodrigues Pereira merkte dat de productie van Guinness dit jaar niet voldoende is. “Dat wisten we vorig jaar al. We hebben er gelijk op ingespeeld en vroeg ingekocht. Voor vandaag hebben we 20 fusten staan, daar kunnen zeker 300 glazen Guinness van getapt worden.” Hij zegt dat vooral kleine Ierse pubs of bars met minder verschillende Guinness-exporteurs getroffen zijn.
Gevierd in tweehonderd landen
Hoewel Saint Patrick’s Day alleen in Ierland een nationale feestdag is, hullen op 17 maart ook veel andere landen zich in het groen. Wereldwijd wordt de dag ter ere van de heilige Patrick, die het christendom in de vijfde eeuw naar Ierland bracht, door 75 miljoen mensen gevierd in meer dan vijftig landen.
Bij The Dublin House in Zwolle verwachten ze vandaag volle bak, met mensen verkleed als leprechaun, een mythische figuur uit de Ierse folkore, te herkennen aan de groene pakken, rode baarden en grote hoeden met klavertjes erop. De tap staan al sinds vanochtend open. “Vanaf 16.00 uur klinkt de livemuziek uit alle boxen, wij verwachten een hele mooie en gezellige dag.”