Formule 1-teams moeten deze week veranderingen doorvoeren aan de achtervleugels van hun bolides. Autosportbond FIA gaat strengere controles uitvoeren op de buigzaamheid van de vleugels, die een rol speelt in de snelheid. De controles vinden plaats vanaf de komende GP van Shanghai.

Vorig seizoen was er controverse en moest McLaren zijn flexibele achtervleugel aanpassen, omdat het team er te veel voordeel uit zou halen bij hoge snelheden. Voor dit jaar kondigde de FIA al strengere eisen aan voor de buigzaamheid van zowel de voor- als achtervleugel van de auto’s om misbruik te voorkomen.

Alle teams moesten vanaf het begin van dit seizoen een camera op hun auto plaatsen tijdens de vrije trainingen, zodat de FIA de vervormingen kon monitoren. Na het analyseren van de beelden constateerde de FIA dat bij geen enkele auto de vleugel te ver was doorgebogen, maar ook dat er voldoende aanwijzingen zijn om de buigzaamheid verder terug te brengen.

Maatregelen voor de voorvleugel worden pas vanaf de GP in Barcelona eind mei van kracht.

Door Haluk