Achttien duizendsten. Dat was het verschil tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton gisteren tijdens de sprintkwalificatie van de GP van China op een circuit van bijna 5,5 kilometer. Het zegt veel over de minimale verschillen tussen de Formule 1-auto’s dit seizoen en dat zorgt voor een spannend racejaar.
“Het verschil wordt dit seizoen gemaakt door de mensen die ermee werken, zoals de coureurs”, zegt Ernest Knoors, voormalig ingenieur bij Ferrari.
Hoe het komt dat de auto’s voor het eerst in jaren zó dicht bij elkaar liggen, leggen we in dit artikel uit. En ook waarom dat waarschijnlijk komend jaar weer helemaal anders is.
Grote regelwijziging op komst
Eens in de zoveel jaar gooit de Formule 1 de reglementen op de schop. In een sport waarin het draait om technologie en ontwikkeling moeten de reglementen mee. En er moet ook verder verduurzaamd worden, want de Formule 1 wil in 2030 CO2-neutraal zijn.
De laatste grote reglementswijziging was in 2022 en de volgende is aankomend seizoen. “Een van de grootste uit de geschiedenis van de Formule 1. Niet alleen het motorenreglement gaat op de schop, maar ook het chassis, de aerodynamica”, vertelt Knoors. Dat zorgt ervoor dat er komend jaar hele andere auto’s op de baan staan.
Maar dit jaar is dat nog niet zo. De teams zijn begonnen aan het vierde seizoen met redelijk gelijk gebleven regels. En dan zie je dat de teams qua technologische ontwikkeling behoorlijk naar elkaar toe zijn gekropen.
Bekijk hieronder een aantal auto’s en zie de gelijkenissen:
Knoors: “Als je de regels lang stabiel houdt, gaat iedereen toewerken naar dezelfde oplossing. De teams gaan ook een beetje bij elkaar afkijken. Daardoor kom je nu met auto’s uit die dicht bij elkaar zitten. Dat zie je ook wel. De auto’s tonen nu heel veel gelijkenissen, er zijn enkel detailverschillen.”
‘Kleine verschillen zijn heel belangrijk’
De ontwikkeling van de auto gaat dit jaar niet veel groter meer worden. Teams kijken met een schuin oog ook al naar de wagen voor het komende seizoen.
Maar dat betekent niet dat de ontwikkeling stil komt te liggen, vertelde Red Bull-teambaas Christian Horner donderdag op een persconferentie.
“Het blijft een ontwikkelingsstrijd van nu tot en met Abu Dhabi in december. Want als je stilstaat, ga je achteruit. Natuurlijk denk je ook na over de regels van volgend jaar, waar je wel of geen aandacht aan besteedt. Maar de prestaties moeten wel blijven verbeteren.”
Knoors: “Maar als je dit jaar al een duizendste kan vinden, is dat al goed. Het klinkt minimaal, maar het kan het verschil zijn tussen een poleposition of een P2. In het resultaat kan dat nu dus een groot verschil maken.”
En dus wordt er dit seizoen voor die kleine verschillen juist naar de coureurs gekeken, weet Knoors. “Als het materiaal bijna hetzelfde is, dan wordt het verschil gemaakt door de mensen die ermee werken. Als alle wagens op hetzelfde niveau zijn en de coureurs kunnen een tiende pakken, dan kan dat heel belangrijk zijn.”
Volgend jaar
Volgend jaar, met de nieuwe regels, beginnen alle teams weer van voor af aan. Net zoals bij eerdere grote regelwijzigingen verwacht Knoors dat één team er dan bij het begin bovenuit zal steken.
“Er is altijd eentje de beste van de klas die een heel goed begin maakt. In 2014 stapte de Formule 1 over van V8 naar V6-turbomotoren en toen was Mercedes dominant. Bij de laatste regelwijziging was Red Bull dat. Volgend jaar zal dat dus niet anders zijn.”