In Duitsland en Frankrijk is de ramp met het Germanwings-vliegtuig herdacht. Precies tien jaar geleden stortte dat toestel, dat onderweg was naar Düsseldorf, neer in de Franse Alpen. De copiloot had het vliegtuig opzettelijk laten crashen, nadat hij de deur van de cockpit op slot had gedaan toen de piloot even naar de wc ging.

Alle 150 inzittenden (inclusief de copiloot) kwamen om het leven. In de Duitse plaats Haltern am See, ten noorden van Dortmund, kwamen honderden mensen vandaag samen op een schoolplein voor een herdenking. Aan boord van het toestel waren destijds ook 16 scholieren en twee leraren van deze school die meededen aan een studentenuitwisseling.

Er werden rozen gelegd op het plein en om 10.41 uur was er een moment van stilte. Dat was op het tijdstip dat het toestel verongelukte.

Ook in Le Vernet in Frankrijk, in de buurt van de rampplek, kwamen nabestaanden samen voor een herdenking. Er staat daar een monument, een soort gouden bol met 149 panelen, verwijzend naar alle slachtoffers. De copiloot die het toestel tegen de bergen te pletter vloog, kreeg geen paneel.

Copiloot had zelfmoordgedachten

Het toestel van Germanwings was onderweg van Barcelona naar Düsseldorf. De meeste slachtoffers kwamen uit Duitsland en Spanje. Een van de inzittenden was een 20-jarige Nederlandse vrouw.

Uit onderzoek na de crash bleek dat de copiloot, Andreas Lubitz, het vliegtuig moedwillig had laten neerstorten. Hij kampte met depressieve klachten en had twee weken voor de crash het advies gekregen om zich op te laten nemen in een psychiatrische instelling. Dat advies hield hij verborgen voor zijn werkgever.

In 2017 oordeelde de Duitse justitie dat er niemand strafrechtelijk vervolgd zou worden, omdat Lubitz de enige schuldige was aan de crash. Wel eist een groep van 32 nabestaanden een schadevergoeding, meldt de Duitse omroep WDR. Zij vinden dat de Duitse luchtvaartautoriteit medeverantwoordelijk is voor de ramp. Deze rechtszaak loopt nog.

Maatregelen

Na de crash werden er maatregelen genomen. Zo geldt sindsdien het vier-ogenprincipe in de cockpit, dat door veel luchtvaartmaatschappijen is ingevoerd. Dat houdt in dat een piloot nooit alleen in de cockpit mag zijn.

Er werd overwogen om het cockpitvergrendelingssysteem aan te passen. Maar de Franse luchtvaartonderzoekscommissie BEA vond dat geen goed idee: het risico op passagiers die de cockpit binnendringen met slechte bedoelingen is groter dan van een piloot die kwaad wil, zo oordeelden deskundigen.

Door Haluk