Lange gewaden en hoofddoeken in een nieuwe Nederlandse pop-upwinkel in het hart van Parijs: een doorn in het oog van een deel van de Franse politiek, maar ook een trekpleister voor nieuwsgierige Fransen. Dit weekend stonden ze in een lange rij voor de zaak van het Nederlandse modemerk Merrachi, in de hippe wijk Le Marais.

De afgelopen jaren werd het kledingmerk vooral onder jonge moslima’s populair, eerst via de webshop, later met winkels op locaties in Amsterdam en Antwerpen.

Modest kleding is kleding die het lichaam meer bedekt en daarmee afwijkt van andere mode. De kleding is vooral populair onder jonge islamitische vrouwen.

Twee werelden met elkaar verbinden

Een pop-upwinkel in Frankrijk was voor Merrachi een logische volgende stap, zegt oprichter Nada Merrachi tegen de NOS. “Het is het land van de mode en Parijs is de stad van de mode.”

Merrachi wil met haar onderneming laten zien dat modest kleding voor iedereen is. “We willen twee werelden samenbrengen en met elkaar verbinden. Daarom beelden we in onze campagnes ook vrouwen met en zonder hoofddoek af.”

Merrachi zit het liefst in stadscentra. “Veel vrouwen die zich modest kleden zijn vaak niet zichtbaar in het centrum. Vaak bevinden de winkels waar je modest kleding kunt kopen zich in buitenwijken.”

Dat zag ze ook in Parijs. “Terwijl we de pop-up opbouwde, keek ik wie er langsliep. De klant die op mij lijkt, liep daar helemaal niet. De wijk is zo modieus en cool, je hebt er leuke winkels en cafés. Daarom vond ik het jammer dat meiden zoals ik daar niet rondlopen. Ik denk dat ze het gevoel hebben dat ze er niet horen.”

Kritiek op campagne

De opening van de Nederlandse pop-upwinkel en de begeleidende publiciteitscampagne stuitte in Frankrijk ook op kritiek, onder meer vanwege een promovideo van Merrachi. Daarin is de Eiffeltoren afgebeeld met een hoofddoek en in een lang gewaad, de abaya.

De Franse wet beschouwt de abaya en de hoofddoek als religieuze symbolen. Het is scholieren op openbare scholen verboden de kleding te dragen vanwege de scheiding van kerk en staat.

Merrachi stelde op Tiktok: “De Franse overheid vindt het verschrikkelijk om Merrachi te zien komen.”

In een reactie noemden politici van het rechts-radicale Rassemblement National de Eiffeltorenvideo “een kaping van een Frans symbool en een aanval op Frans erfgoed”. Ook andere politici reageerden en spraken van “een angstaanjagend politiek project” en een “onacceptabele provocatie”. Er was ook een oproep om de Merrachi-winkel in Frankrijk te verbieden.

Deskundigen zeggen dat in Frankrijk de discussie over islamitische vrouwenkleding eens in de zoveel tijd oplaait, tot frustratie van moslima’s. Recentelijk noemde het bureau voor mensenrechten van de VN de wettelijke regels rond het dragen van de kleding discriminerend.

Verbinding in de rij

De honderden vrouwen die in de rij stonden voor de winkel van Merrachi zijn enthousiast. “In de rij ontstond al zoveel verbinding”, zegt Merrachi.

Ook de buurt reageerde volgens haar positief. “Iedereen weet wat de politieke mening is in Frankrijk over vrouwen die een hoofddoek dragen. Maar op straat merk je dat niet. Mensen maakten foto’s en video’s”, zegt Merrachi.

Ze noemt vooroordelen menselijk, maar die kunnen veranderen. “Als mensen denken aan een moslimvrouw, dan denken ze aan lange zwarte gewaden. Maar dat is niet de werkelijkheid, er zijn zoveel verschillende stijlen en culturen. Daarvoor zijn zulke winkels belangrijk. Je hoeft je niet te bewijzen, maar het is mooi om een bepaald vooroordeel te veranderen.”

De kritiek die de publiciteitscampagne in Frankrijk kreeg, laat volgens Nada Merrachi zien waarom het nodig is om in Parijs een winkel te openen. “De campagne was niet provocerend bedoeld. Onze missie is juist om twee werelden bij elkaar te brengen. Ik geloof dat we daar een bijdrage aan hebben geleverd.”

Door Haluk