De komst van de zeer gewilde videogame Grand Theft Auto VI eind 2025 stelt game-uitgevers voor een probleem. Ze willen hun eigen producties niet rond dezelfde datum uitbrengen. Volgens de Britse gamejournalist Christopher Dring wachten grote uitgevers met het vastleggen van een lanceringsdatum totdat maker en uitgever Rockstar Games een definitieve datum aankondigt.
Andrew Wilson, de Australische topman van Electronic Arts (EA), zei eerder dit jaar dat hij uitstel van het uitbrengen van Battlefield zou overwegen als de markt ’te druk’ is.
Dat gamebedrijven niet in dezelfde periode als Rockstar Games hun project willen uitbrengen, was te verwachten, stelt Martin Verschoor, hoofdredacteur van Power Unlimited. “GTA VI wordt de grootste release van de komende tien jaar. Niet alleen van videogames, maar ook van series en films. Alsof Tupac en Michael Jackson uit de dood zouden opstaan en een album opnemen. Het is niet zo gek dat andere uitgevers niet rond dezelfde tijd hun game willen uitbrengen.”
Miljarden winst
Dat veel gamers uitkijken naar GTA VI, is goed te zien in de cijfers. De eerste trailer van het spel is maar liefst 246 miljoen keer bekeken op YouTube, en dat is een wereldrecord voor meest bekeken trailer op YouTube. Sinds 1997 brengt Rockstar Games de serie al uit, en vooral latere edities blijven veel mensen bij. “Vanaf GTA III was de serie echt vernieuwend. Een echt evenement. Het verlegde elke keer grenzen met wat je kon in een game”, zegt gamejournalist Len Maessen.
De laatste GTA-game verscheen in 2013 en werd een van de bestverkochte spellen aller tijden. Miljoenen exemplaren gingen in de eerste dagen over de toonbank, en ook daarna bleef het spel een goudmijn. Aan verkopen van de onlineversie verdiende Rockstar Games 7,6 miljard euro.
Andere spellen
Een andere game ernaast spelen, zullen de meeste mensen niet doen. “Een aflevering van een serie duurt tussen de 30 en 40 minuten. Deze game duurt minimaal 70 uur”, zegt Verschoor. “Als het je aandacht heeft, gaat dat ten koste van alles. Mensen kijken geen YouTube en zullen ook niet door sociale media scrollen.”
Ook Maessen snapt de gedachte van de uitgevers. Volgens haar is de komst van de game als een meteoor waar de sector al jaren mee bezig is. “Bij games is het zo dat de meeste exemplaren in de eerste weken worden verkocht. Er is geen opbouw van een hype als het uitkomt en het valt eigenlijk meteen dood”, vertelt ze. “Bij games waar je met meerdere mensen speelt, zul je weinig gamers hebben om tegen te spelen.”
Maessen denkt dat ook seizoensspellen, zoals de jaarlijks verschijnende voetbalgame EA Sports FC, hun releasedatum liever niet tegelijk met GTA VI plannen. “De kans dat het je gamers kannibaliseert, is gigantisch groot”, stelt ze.
Volgens Verschoor heeft GTA V een enorme culturele impact gehad. “Er worden nog steeds memes op het internet over gemaakt. Er worden ook in films, series en andere games referenties over gemaakt.”
Geen verrassing dat fans staan te popelen om het spel eindelijk te zien. “Er is enorm veel anticipatie opgebouwd naar de nieuwe game. Hoe gaat het eruit zien? Waar gaat het naartoe?”, zegt Maessen.
Eind 2025
GTA VI zal ergens in het najaar uitkomen, zegt Rockstar Games. Wanneer precies, is nog niet bekend. Verschoor zal er niet raar van opkijken als het wordt uitgesteld tot volgend jaar. “Rockstar is ook een partij die wil dat een game perfect is. Hun spellen zijn ontzettend gedetailleerd. Als je in hun games een supermarkt inloopt, is elk labeltje anders”, legt hij uit. “Als iets niet goed klopt of werkt dan zegt Rockstar: we stellen hem uit. De vorige releases zijn ook later uitgebracht.”
Voor uitgevers is het nu een gok als ze een spel in het najaar uitbrengen. “Je wilt niet in de schaduw komen te staan van hét spel van de komende tien jaar”, aldus Verschoor.