Gebruikers van parkeerapp EasyPark zijn niet te spreken over de prijsverhoging die het bedrijf gaat doorvoeren. In mei gaan de servicekosten die EasyPark rekent flink omhoog. Op sociale media spreken klanten hun frustratie uit en zeggen sommigen de app vaarwel. “Meteen EasyPark opgezegd: dat zijn geen normale transactiekosten meer”, reageert een oud-gebruiker op BlueSky.

In plaats van een vast bedrag van 39 cent per parkeersessie, gaan de servicekosten 15 procent van de totale parkeerkosten bedragen. Het minimumtarief van de servicekosten komt bij dit variabele tarief te liggen op 19 cent per uur, het maximum op 70 cent per uur. Klanten die dus ergens kort parkeren, kunnen uiteindelijk goedkoper uit zijn, benadrukt EasyPark.

Maar bij langere parkeersessies worden de servicekosten vanaf mei al snel een stuk duurder dan nu. Stel dat iemand vier uur parkeert voor een tarief van 3 euro per uur: nu betaal je via de app 0,39 cent boven op die 12 euro. Vanaf 1 mei wordt dat 1,80 euro. Er zit straks een maximumbedrag van 7 euro aan de servicekosten van een parkeersessie.

Het bedrijf verandert de kosten zodat deze aansluiten bij de standaardprijzen die EasyPark in andere landen in Europa hanteert.

1 april

EasyPark stelde haar klanten de afgelopen dagen per mail van de verhoging op de hoogte. Sindsdien verschijnt het ene ontevreden bericht na het andere op sociale media, waarbij soms ook de vraag wordt gesteld of het geen 1 april grap is. “Of het is een hele slechte 1 april grap, of ze willen bij EasyPark graag van klanten af”, schrijft iemand op X.

Het bedrijf krijgt naar alle waarschijnlijkheid veel vragen over de verhogingen, want in het keuzemenu bij het bellen van de parkeerapp kan men nummer vier kiezen voor vragen over de prijswijziging. Overigens worden bellers dan direct naar de site doorverwezen.

Door Haluk