Bunq heeft vorig jaar ruim 10 miljoen euro uitgekeerd aan slachtoffers van online oplichting uit naam van de bank. Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt in het jaarverslag. Vorig jaar bleek uit onderzoek van NOS en NRC dat tientallen klanten van Bunq grote bedragen waren verloren door online oplichting.
De oplichters deden zich voor als medewerkers van Bunq en haalden hun slachtoffers over om geld over te maken. Deskundigen wezen erop dat de werkwijze waarschijnlijk geen succes zou hebben bij andere banken, onder meer omdat er geen limiet zat op overboekingen. Na de kritiek nam Bunq in zijn app maatregelen om frauduleuze transacties tegen te gaan.
De bank kreeg ook veel kritiek omdat de bank slachtoffers in de regel geen vergoeding bood. Banken zijn niet verplicht om slachtoffers van deze vorm van oplichting te compenseren, maar doen dat in veel gevallen wel.
Bunq kwam slachtoffers uiteindelijk wel tegemoet, maar wilde niet zeggen hoeveel het had uitgekeerd of aan hoeveel mensen. Nu blijkt dat het bedrag vorig jaar flink is toegenomen: in 2023 betaalde de bank ‘slechts’ 203.000 euro aan slachtoffers van deze vorm van fraude.