In Nederland en Europa vechten Tyjani Beztati en Chico Kwasi vaak voor tienduizenden toeschouwers. Gisteren in Miami zaten er pakweg honderd mensen in de zaal om de kickboksers tegen elkaar in actie te zien.
Dat waren veelal influencers die kickboksorganisatie Glory onder de aandacht moeten brengen in de Verenigde Staten, het beloofde land vanwege de grote afzetmarkt. Het werd echter een teleurstellende avond.
“Dit is eigenlijk een partij die je in Nederland hoort te doen”, zei Kwasi al voor het gevecht. “Het is voor mij wel tof om in Miami te zijn, maar de partij leeft meer in Nederland. Dat was leuker geweest voor het publiek.”
Spannend en hoogstaand gevecht
Aan Amsterdammer Beztati en Kwasi uit Purmerend lag het niet in Miami. Die maakten er een spannend en hoogstaand gevecht van. Voor de tweede keer eindigde een partij tussen hen in een gelijkspel, nogal uitzonderlijk in de vechtsportwereld.
Daardoor slaagde uitdager Beztati er niet in om de kampioensriem in het weltergewicht over te nemen van Kwasi.
Een video van het gevecht tussen Beztati en Kwasi en het kleine zaaltje:
De teleurstelling zat vooral in het uitblijven van de hype in de Verenigde Staten. Glory programmeerde het gevecht bewust op deze donderdagavond in Miami, omdat het Formule 1-weekend daar vandaag begint.
Gehoopt werd dat de beroemde gasten van de F1-teams, oud-coureurs of misschien zelfs een van de huidige F1-sterren zijn gezicht zou laten zien. Maar die bekende gezichten bleven weg in Betr Headquarters, een loods van Jake Paul. De boksende influencer investeerde liefst 50 miljoen dollar in Betr, een media- en gokbedrijf in de sportwereld.
Maar zelfs Paul zelf was er niet bij. De bekendste aanwezige was Ashton Hall, een fitfluencer met liefst 15 miljoen volgers op Instagram. Maar Hall plaatste helemaal niets over de avond op zijn kanaal.
En zo bleven de door Glory zo vurige gewenste duimpjes, hartjes en reacties op sociale media uit. Want daar draaide dit evenement toch vooral om.
‘Over het kickboksen praat niemand’
Dat Glory (nog) niet leeft in de VS, merkte Beztati in de dagen voor het gevecht al. Waar hij in Nederland op straat nog wel eens aangesproken wordt over zijn sportprestaties, bleef het in Miami vooral stil.
“Nee, niemand praat hier over kickboksen. Als men er hier lucht krijgt van dat ik vecht, dan vragen ze meteen of ik aan MMA doe. Het kickboksen is niet groot hier”, zegt de Amsterdammer.
Het was het eerste Glory-evenement sinds 2019 in Amerika. Ook toen lukte het de kickboksbond niet echt om voet aan de grond te krijgen aan de andere kant van de Atlantische Oceaan.
Mede door het gebrek aan aansprekende Amerikaanse vechters bleef grote belangstelling uit. Aan de locaties lag het niet: Glory huurde zalen af in Madison Square Garden in Manhattan en aan de Strip van Las Vegas. Maar doordat er weinig publiek kwam, kostten die evenementen meer geld dan ze opleverden.
Na de coronaperiode besloot Glory zich daarom te richten op Nederland. Hier zit een grote fanschare en werden de tribunes van de Gelredome en Ahoy goed gevuld.
Maar met de Amerikaan Marshall Zelaznik als nieuwe directeur hoopt de organisatie nog altijd groot te worden in de Verenigde Staten. Het evenement in Miami met honderd influencers moest de eerste stap worden.
‘Het gaat meer over promotie dan over het vechten’
De voorbije dagen draafden Beztati en Kwasi op in tal van promotiefilmpjes. Die filmpjes hadden een wat schijtlollig karakter en leverden niet de talrijke likes en reacties op die waren gehoopt. En de reacties die wel kwamen, waren veelal behoorlijk negatief.
“Leuk geprobeerd, maar nooit meer doen zo”, schrijft een Nederlandse fan op X. En een Japanner: “Geen enkele sfeer in een houtje-touwtje loods. Dit was het slechtste evenement in de geschiedenis van Glory.”
Ook Kwasi beleefde weinig plezier aan het maken van de filmpjes met influencers. “Die twee jongens weten vrij weinig van kickboksen. Het gaat meer over hen dan over ons, de vechters.”
“Ik vind het allemaal een beetje poppenkast. Voor het Amerikaanse publiek is dit misschien leuk, daar moeten we dan maar een beetje in meegaan.”
Voor Beztati was het vechten in een klein zaaltje even wennen. Hij vocht al twee keer in een volle Gelredome voor tienduizenden fans.
“Natuurlijk is het leuker om voor een groot publiek te vechten, daar doe ik het voor. Daar heb ik altijd voor geknokt, maar dat het nu anders is: so be it. Het is ook leuk om een andere markt te betreden.”