Bierbrouwer Heineken heeft een kort geding aangespannen tegen supermarktketen Jumbo. Dat bevestigen de bedrijven na berichtgeving in het FD en AD. Volgens Heineken ‘boycot’ Jumbo de bierbrouwer door minder in te kopen en heeft dat lege schappen tot gevolg. De bierbrouwer eist dat de supermarktketen weer meer bier gaat afnemen en verkopen.
Jumbo zegt inderdaad minder van Heineken in te slaan, omdat de bierbrouwer te hoge prijzen vraagt. “Jumbo heeft het doel om de prijzen voor Heineken-producten laag te houden voor klanten.” Jumbo doet dat niet in zijn eentje, de stap is onderdeel van een internationale actie van inkooporganisatie Everest. Jumbo is daar sinds 2023 bij aangesloten.
“Recent hebben Everest en haar partners besloten om voorlopig minder Heineken-producten af te nemen, omdat zij de inkoopprijzen die Heineken vraagt, te hoog vinden.” Bij Everest zitten onder meer ook de Duitse supermarktketen Edeka en Auchan uit Frankrijk.
Niet vaak een rechtszaak
Supermarktketens en grote merken hebben regelmatig ruzie over de inkoopprijs. Dat leidt dan ook vaak tot lege schappen. Zo waren er eerder dit jaar lege koffieschappen, omdat het moederbedrijf van Douwe Egberts ruzie over de prijs had met Jumbo en Albert Heijn.
Maar het gebeurt niet zo vaak dat zo’n conflict over de prijs tot een rechtszaak leidt. Heineken vindt in dit geval dat de rechter zich erover moet buigen. “De beslissing van Jumbo om een groot deel van ons productassortiment niet meer te bestellen, gaat direct in tegen de afspraken die we met elkaar hebben gemaakt. Jumbo is sinds jaar en dag een belangrijke partner. Daarbij past dat partijen zich over en weer aan gemaakte afspraken houden.”
Of Heineken een punt heeft moet op 22 mei blijken, dan doet de rechter uitspraak.