De geplande renovatie van de Van Brienenoordbrug in Rotterdam gaat veel meer kosten dan aanvankelijk was begroot. In 2022 ging Rijkswaterstaat uit van een kostenplaatje van 680 miljoen euro, maar inmiddels wordt rekening gehouden met 1,5 tot 2 miljard euro, zegt Rijkswaterstaat tegen De Telegraaf.
De Van Brienenoordbrug over de Nieuwe Maas, waar de A16 overheen loopt, is met ruim 230.000 voertuigen per dag de drukste brug van Nederland. De witte boogbrug bestaat uit twee delen. De westelijke boog werd in 1990 opgeleverd, maar de oostelijke boog stamt uit 1965 en is aan een grondige opknapbeurt toe.
Hoofdpijndossier
Het renovatieproject werd een hoofdpijndossier voor Rijkswaterstaat. Al eerder werd de klus meerdere keren uitgesteld en gingen de verwachte kosten omhoog. Een aanbesteding in 2022 mislukte omdat maar één partij interesse had in het project en die vroeg volgens toenmalig minister Harbers een “excessief” bedrag. Ook werden de partijen het niet eens over wie het financiële risico op tegenvallers zou moeten dragen.
Omdat volgens Rijkswaterstaat steeds minder aannemers dit soort complexe projecten willen aannemen is de renovatie nu in vier onderdelen geknipt en komt er deze zomer een nieuwe aanbesteding. In 2026 volgt de eerste gunning.
“Alles is duurder geworden”
Dat Rijkswaterstaat (en daarmee het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) diep in de buidel zal moeten tasten is onvermijdelijk, zegt omgevingsmanager Jörgen van der Meer van Rijkswaterstaat tegen De Telegraaf. “Dat is gewoon wat het werk kost tegen de huidige prijzen. Alles is gewoon veel duurder geworden.”
Ook weigert de bouwbranche alle financiële risico’s te dragen. De Telegraaf verwijst naar aannemer BAM, die bijna failliet ging toen een project aan de Afsluitdijk veel meer kostte dan gedacht. “De markt heeft de luxe om te zoeken naar de projecten die ze het liefst willen doen”, zegt Van der Meer tegen de krant.
Veel verkeershinder
Wanneer de renovatie van start gaat zullen automobilisten daar veel hinder van ondervinden. Als de bogen worden vervangen rekent Rijkswaterstaat erop dat de brug twee keer twaalf weken deels dicht moet. Bij de vervanging van de beweegbare delen gaat het zelfs om een gedeeltelijke sluiting van twintig weken.
Het goede nieuws is dat er daarna volgens Van der Meer wel een brug ligt die nog honderd jaar mee kan.