Vrachtwagenchauffeurs hebben steeds meer moeite met het vinden van een veilige parkeerplek waar ze hun wettelijk verplichte rust kunnen nemen. Omdat het aantal chauffeurs blijft toenemen, maar het aantal parkeerplaatsen niet, komt Nederland in totaal ruim 4000 parkeerplaatsen tekort.
Dat stelt werkgeversorganisatie TLN. Samen met vakbonden FNV, CNV en vrachtwagenchauffeurs trekt de sector aan de bel. De partijen willen dat er snel wordt geïnvesteerd in rustplaatsen en presenteren ideeën hoe het beter kan aan vijf provincies waar de krapte groot is.
Rusten op de vluchtstrook
Truckers hebben te maken met wettelijk verplichte rusttijden. Na een onafgebroken rijtijd van 4,5 uur moet bijvoorbeeld een pauze van 45 minuten volgen. Bij nachtdiensten zijn de rusttijden langer. Maar parkeerlocaties zijn steeds vaker al overvol en dat levert gevaarlijke situaties op.
“Als een chauffeur doorrijdt in de verplichte rusttijd, staat daar een boete op. Ze moeten dus wel stoppen”, zegt een woordvoerder van TLN. “Je ziet dan dat ze op de vluchtstrook, in een woonwijk of een bedrijventerrein gaan staan. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.”
Het aantal chauffeurs neemt toe, en daarmee ook het aantal ritjes dat met vrachtwagens gereden wordt. Desondanks worden steeds vaker truckplekken bij bijvoorbeeld tankstations weggehaald, aldus de woordvoerder. Er zou nu een tekort zijn van 4400 plekken. “We hebben berekend dat als het zo blijft doorgaan, dat in 2040 opgelopen zal zijn tot een tekort van 7000.”
Basisvoorzieningen
Dus wordt vandaag een verbeterplan overhandigd aan de provincies Utrecht, Noord-Holland, Zuid-Holland, Noord-Brabant en Gelderland. Daarin staat onder meer dat parkeerplaatsen langs drukke routes moeten worden uitgebreid.
Maar ook wordt gepleit voor basisvoorzieningen. TLN: “Op veel parkeerplaatsen missen bijvoorbeeld sanitaire voorzieningen of een plek waar wat te eten of drinken gehaald kan worden.”
Bewaakte parkeerplaatsen
Het tekort aan parkeerplaatsen voor vrachtwagenchauffeurs is al jaren onderwerp van gesprek. Een oplossing kan ook komen vanuit particuliere truckparkings, zegt TLN. Die zijn bewaakt en hebben voorzieningen zoals wifi, douches en wasmachines. Chauffeurs moeten (soms alleen in de nacht) betalen om er te staan. Volgens TLN zijn er op dit moment zo’n dertig van in Nederland.
Zo is op Maasvlakte Plaza in Rotterdam plaats voor 567 vrachtwagens. En ook bij Truckparking Duiven in Gelderland kunnen 200 trucks staan. Truckers maken graag gebruik van de plek, laat een woordvoerder weten aan Omroep Gelderland. “We hebben vooral in de weekenden behoorlijke bezetting. Truckers komen hier voor de veiligheid en de leefbaarheid.”