Lando Norris is opgelucht na zijn zege in de Grand Prix van Monaco. De McLaren-rijder zag Charles Leclerc in de slotfase nog dichtbij komen, mede dankzij een opvallende strategie van Max Verstappen. Norris hield zijn hoofd koel en bezorgde McLaren de eerste Formule 1-zege in het prinsdom in zeventien jaar.
“Ik droomde hier als kind van. Eerst om te racen in de Formule 1, dan te winnen in de Formule 1 en dan winnen in Monaco. Ik ben trots op het team, op mezelf. Het is een grote prestatie. We hebben hier sinds 2008 niet meer gewonnen”, aldus Norris.
Spanning door nieuwe regels
Om de race in Monaco, waarin inhalen traditioneel enorm moeilijk is, spannender te maken, moesten rijders verplicht twee pitstops maken. Het leverde verschillende strategieën op. De opvallendste was die van Verstappen, die uiteindelijk vierde werd.
Verstappen stelde zijn laatste pitstop uit tot de laatste ronde, waardoor Norris en Leclerc vlak achter hem zaten in de slotfase. Norris kwam onder grote druk van Leclerc te staan. “Er waren spannende momenten, waarop ik moest pushen”, zegt Norris. “Charles was nooit ver weg. Met name aan het einde, toen Max ervoor zat.”
“Er waren ook veel achterblijvers waar ik doorheen moest en ik mocht geen fout maken. Dat was zenuwslopend, verder voelde ik me goed.”
Leclerc, die vorig jaar zijn thuisrace had gewonnen en het nu moest doen met de tweede plek, lukte het niet om zijn Ferrari voor de McLaren van Norris te krijgen. “Toen Max ervoor zat, geloofde ik erin. Ik dacht de hele tijd aan twee of drie plekken waar ik iets kon proberen. Ik wilde alle risico’s nemen, maar de kans kwam er niet.”
“Het was wel heel spannend, ik heb er echt van genoten”, zei Verstappen cynisch bij Viaplay. De viervoudig wereldkampioen vermaakte zich niet en zijn Red Bull Racing-bolide had niet genoeg snelheid, waardoor deze race er een was om af te vinken. “Ik heb dat heel vaak moeten doen hier, het is niet ons circuit. Maar het is slechts één race op een kalender van 24.”
“Ik had toch niets te verliezen, ik had vijftig seconden achter me. Ik had vijf pitstops kunnen doen.”
Volgens Verstappen had de regel van de twee pitstops weinig effect op de actie. “Mijn banden waren op en ik reed twee tot drie seconden te langzaam, en nog steeds kunnen ze niets.”
“Ik haatte het”, zei Norris streng over de verplichte dubbele pitstop. Om daarna lachend verder te gaan. “Omdat het het spannender maakte. Ik wilde het liefst een race met één pitstop. De regels zijn alleen niet voor mij gemaakt, maar om de fans meer entertainment te geven.”
Leclerc was enigszins blij met de regel. “Het gaf wat meer hoop. Het was interessant met de vele achterblijvers, er gebeurde een hoop. Je moest je door het verkeer heen vechten en dat is lastig. Ik weet niet of we ermee door moeten gaan.”
Nummer drie Oscar Piastri was niet bijster enthousiast. “Het maakte het hier en daar wat spannender. Je moest meer pushen en er waren wat strategische elementen. Maar voorin veranderde het niet veel. Als er vijf ronden voor het einde een rode vlag was wel, dan had Max gewonnen.”
‘Geen kunstmatige races’
Norris nam toch een steviger standpunt in. “Het ligt eraan wat je wil bereiken. Wil je kunstmatige races? Want er is geen ruimte om in te halen. Nu geef je mensen de kans op geluk, omdat ze wachten op een rode vlag of safety car. Je krijgt er dan geen verdiende winnaar door. De coureur die de beste race rijdt, verdient te winnen.”
“Inhalen zal nooit makkelijk zijn in Monaco, dus ik weet niet waarom mensen er veel van verwachten. Formule 1 moet niet veranderen in een show, het is een sport die draait om wie het beste racet en kwalificeert. Het draait om de zaterdag, maar dat is altijd zo geweest.”
“Het laatste wat ik wil, is kunstmatig racen. Daar moeten we vandaan blijven. We moeten betere auto’s en banden hebben, dan krijg je betere races.”