De NS gaat de komende maanden 190 sprinter-treinen ombouwen om zo meer plek in de tweede klas te krijgen. Volgens de NS is de eerste klas in dit treintype maar voor zo’n 10 procent bezet in de spits, terwijl reizigers in de tweede klas op drukke momenten moeten staan.
Sinds de coronapandemie gebruiken minder reizigers de eerste klas in sprinters, volgens de NS omdat de wensen van reizigers zijn veranderd. Veel forenzen reizen nog maar een paar keer per week naar kantoor vanwege het thuiswerken. Zij hebben geen extra geld over voor een eersteklaskaartje of -abonnement als ze met een sprinter gaan.
Reden voor de NS om de treinen deze zomer aan te passen. Zo komen er 3580 stoelen bij voor tweedeklasreizigers. In de intercity-treinen wordt er wel gebruikgemaakt van de eerste klas: die treinen worden niet aangepast.
Ombouwen
De sprinter-treinen worden door de NS gebruikt voor stopdiensten. De treinen zijn gemaakt voor korte reisafstanden, kunnen snel optrekken en afremmen, en hebben extra deuren om zo snel passagiers in- en uit te laten stappen.
Het aanpassen van de sprinters kost relatief weinig tijd. Na de ochtendspits gaat de trein naar een rangeerterrein. Hier krijgen de rode eersteklasstoelen een andere hoes, worden er wat stickers aangepast en voor de avondspits is de trein weer in gebruik.
Sinds 1956 zijn er twee treinklassen in Nederland. Tot die tijd kende de NS nog een derde klas. De eerste klas was destijds een extra luxueuze klas. Die werd afgeschaft, waarna de andere klassen een positie opschoven: de tweede klas werd de eerste klas en de derde klas werd de tweede klas.
Op sommige regionale lijnen is tegenwoordig ook de eerste klas niet meer aanwezig, zoals bij Arriva in Noord-Nederland. Ook Qbuzz, dat een lijn heeft in de buurt van Dordrecht, kiest ervoor geen eerste klas te hebben. Volgens een woordvoerder is het efficiënter qua capaciteit en kunnen er zo meer reizigers mee in de trein.
Toch is zowel de NS als reizigersorganisatie Rover tegen het afschaffen van de eerste of tweede klas, omdat deze in een behoefte voorzien. Er zijn zakelijke reizigers, maar ook mensen die niet goed tegen prikkels kunnen of mensen die per se willen zitten. Volgend jaar zomer moeten alle sprinter-treinen zijn omgebouwd.