De bestuursvoorzitter van de Londense luchthaven Heathrow heeft zijn excuses aangeboden omdat hij niet bereikbaar was in de eerste uren na de enorme stroomuitval eerder dit jaar. Thomas Woldbye sliep door twee noodoproepen heen, omdat hij zijn telefoon op stil had staan.
Na een brand in een stroomstation in de buurt viel ’s nachts bijna alle stroom uit op het vliegveld. Om 00.21 uur en 01.52 uur probeerde de operationeel directeur van Heathrow Woldbye te bellen, om zo noodprocedures in gang te zetten. Maar hij kreeg geen gehoor.
Uit intern onderzoek blijkt dat de telefoon van Woldbye “op stil was gegaan, zonder dat hij zich daarvan bewust was”. De bestuursvoorzitter sliep op dat moment en kreeg pas om 06.45 uur te horen dat al het vliegverkeer stillag.
Diepbedroefd
Volgens The Guardian was Woldbye daardoor niet betrokken bij cruciale besluiten die in de eerste uren genomen moesten worden. De operationeel directeur besloot om alle vluchten voor de rest van de dag op te schorten. Uiteindelijk konden er om 18.00 uur weer vliegtuigen vertrekken vanaf Heathrow.
Woldbye zegt dat hij “diepbedroefd is” dat hij niet bereikbaar was. In het interne rapport wordt geadviseerd een ’tweede contactpersoon’ te benoemen die belangrijke mensen binnen de organisatie op de hoogte kan brengen bij noodgevallen.
Bijna 300.000 reizigers getroffen
Heathrow is de grootste luchthaven van Europa. De stroomuitval op 21 maart leidde tot 1300 geannuleerde vluchten. Zo’n 290.000 passagiers zouden op die dag Heathrow aandoen.
Uit het interne onderzoek blijkt dat de operationeel directeur die nacht juiste keuzes heeft gemaakt. Wel wordt de luchthaven geadviseerd “te overwegen om te investeren in extra dieselgeneratoren”, die voor extra noodstroom kunnen zorgen.
Ook het Britse stroombedrijf doet nog onderzoek naar het incident. De uitkomsten daarvan worden over ongeveer een maand verwacht.