Een veel grotere groep influencers moet zich gaan houden aan strengere reclameregels. Tot nu toe vielen alleen influencers met 500.000 volgers of meer onder de Mediawet, maar dat criterium wordt losgelaten. Dat meldt het Commissariaat voor de Media (CvdM), dat actief toezicht houdt op de contentmakers.

Vanaf 16 juni gelden de strengere reclameregels voor alle video-uploaders met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel en een account op YouTube, Instagram en/of TikTok, die daar in de afgelopen 12 maanden minstens 24 video’s plaatsten en daarmee geld verdienden of in ruil gratis producten kregen. Om hoeveel influencers het gaat, meldt het CvdM niet.

Van de influencers wordt verwacht dat reclame in hun video’s herkenbaar is voor kijkers. Sluikreclame is verboden. Ze moeten bijvoorbeeld aanduidingen als ‘advertentie’ of ‘betaalde promotie’ plaatsen bij hun video’s. De regels zijn vooral bedoeld om minderjarigen te beschermen.

Volgens de toezichthouder was het altijd al de bedoeling dat reclameregels die voor mediaplatforms en grote influencers gelden ook op kleinere influencers van toepassing zouden worden. Het Commissariaat “ziet risico’s” in de groep contentmakers met minder dan 500.000 volgers. De organisatie wijst op de populariteit van zogenoemde micro-influencers, die doorgaans tussen de 5000 en enkele tienduizenden volgers hebben.

Sinds 2022 houdt het Commissariaat toezicht op influencers. Met contentmakers die de regels overtraden, werden aanvankelijk alleen gesprekken gevoerd. Vorig jaar werden voor het eerst boetes uitgedeeld. De hoogte van de boete is afhankelijk van de omzet van het bedrijf van de betrokken influencer.

Door Haluk