De nieuwe chipsverpakking van het merk Lays doet nogal wat stof opwaaien. Verschillende soorten chips van het A-merk zit voortaan in een doos in plaats van een krakende plastic zak. Zonder gekraak geen chips, zeggen sommige nostalgische snackers, maar het is toch vooral de prijs waar men van schrikt.

Met de nieuwe verpakking stijgt de prijs van een bakje chips flink. Voor Foodwatch staat het vast: “Dit ruikt niet naar krimpflatie, dit is krimpflatie.”

PepsiCo, het moederbedrijf van de chipsfabriek, is het daar niet mee eens. Het bedrijf zegt tegen de NOS dat het product een stuk is verbeterd.

Een kilo chips

In de supermarkt, online en in de winkel zijn de prijsverschillen inderdaad duidelijk zichtbaar. Voor naturel ribbelchips ligt de prijs weliswaar even hoog, maar in het nieuwe doosje zit ongeveer een derde minder. Het scheelt 60 gram.

Wie flinke trek heeft en een kilo chips wil kopen, betaalt ruim 19 euro voor chips in doosjes. Bij ribbelchips in plastic ligt de kiloprijs op iets minder dan 13 euro.

Ook voor nacho’s betaal je naar verhouding een stuk meer voor chips in een snackbox in plaats van in een zak. De kiloprijs stijgt met 6 euro. De prijzen zijn gebaseerd op het aanbod van supermarkt Albert Heijn. De prijzen van de oude zakken liggen bij Jumbo en Plus op hetzelfde niveau. Lidl heeft een minder groot Lays-assortiment en vaker in grote zakken.

Krimpflatie

Meer betalen voor minder. Daar maakt voedselwaakhond Foodwatch zich al langer boos over. “Hagelslag, wraps en snoep. We zien het bij veel producten, zeker sinds de prijzen in de supermarkt omhoog gaan.”

In Nederland is het dagelijks leven de afgelopen vier jaar een stuk duurder geworden. Hoewel de prijzen nu weer minder hard stijgen dan twee jaar geleden, stijgen ze nogal altijd harder dan in andere Europese landen.

Volgens Foodwatch stoppen fabrikanten regelmatig minder in de verpakking om zo kosten te besparen en om de prijs niet nog harder te laten stijgen. Dat komt neer op krimpflatie, minder voor meer. Daar is in dit geval duidelijk sprake van, zegt de voedselwaakhond.

Innovatie

Echt niet, zegt Lays-producent PepsiCo. Het verweer is dat het nieuwe product beter is dan het oude, een innovatie dus. Volgens PepsiCo is de verpakking steviger en stiller. Daarnaast is het doosje hersluitbaar, waardoor de chips langer vers blijft, zegt het bedrijf. PepsiCo geeft geen antwoord op de vragen waarom het product zoveel in prijs is gestegen. Overigens zegt het bedrijf dat de plastic zakken voorlopig ook gewoon in de schappen blijven.

Dat antwoord hoort Nicole van Gemert, directeur Foodwatch, vaker: “Aan het product zelf is niets veranderd, dus het is toch misleidend. De prijs gaat omhoog en er zit minder in. Het zou de chipsfabrikant sieren als het op de verpakking zou zetten dat er minder in zit dan voorheen.”

Dat het voortkomt uit een wens van de klant, betwijfelt Van Gemert: “Alsof die gaan bellen naar de chipsfabriek met de vraag of de chips in een doosje mag.”

Door Haluk