Een knipperlichtrelatie met een lichtelijk onbereikbare man (Mr. Big voor de kenners), mode uit de nineties en New York als decor. Dat is hoe veel mensen zich de Amerikaanse serie Sex and the City herinneren. Maar niet alleen dertigers en veertigers kennen deze serie, juist de jongere Generatie Z lijkt de afleveringen van rond de jaarwisseling te waarderen. En met name de soms wat egoïstische hoofdrolspeelster Carrie Bradshaw.
Vandaag komt het derde seizoen van And just like that uit, het vervolg op Sex and the City (1998-2004), waarbij de hoofdpersonen niet meer single dertigers zijn, maar vrouwen in de vijftig. Mediawetenschapper Simone Driessen was verbaasd toen ze haar studenten over de serie hoorde praten, en dat ze de oude afleveringen kijken. Ook tv-columnist bij de Volkskrant Lotte Krakers ziet die belangstelling onder jongeren. “Op TikTok is een herwaardering gaande.”
Carrie als slechte vriendin
Op Sex and the City was destijds de nodige kritiek, vooral op hoofdpersoon Carrie Bradshaw, gespeeld door Sarah Jessica Parker. “Carrie was té verliefd, kon niet goed met geld omgaan, was niet per se een goede vriendin – eigenlijk een soort narcist – dronk te veel en was all over the place”, zegt Krakers. Dat stuitte mensen tegen de borst. “Maar gen Z ziet daar wel wat in; lekker brutaal en tegen dingen aanschoppen. Carrie belichaamt dat.”
Zo is er een oude aflevering waarin Carrie haar vriendin Miranda, die al in een restaurant zit, laat zitten zonder af te bellen omdat haar knipperlichtrelatie ineens toch met haar wil dineren.
Dat soort fouten maakt de hoofdrolspeelster menselijk, aldus tv-columnist Krakers. “Carrie is alles wat in ons zit, ook de slechte dingen, zoals egoïsme. Gen Z durft die kanten wat meer te accepteren, en waardeert Carrie daarom.” Zo ziet Krakers, met 29 jaar zelf net geen gen Z’er, op sociale media dat mensen onder video’s over de serie reacties plaatsen als “Carrie is a mess, daar herken ik me in.”
Toen de serie begon zag mediawetenschapper Driessen online allerlei quizzen. “Daarin kon je testen welk karakter je was. Daar wordt zo’n serie op gemaakt, zodat je je kan identificeren.” Dat er ook acties waren van de hoofdpersonen die minder charmant waren, hoort er volgens haar bij. “Dan ga je daarover nadenken, dat is de rol van popcultuur.”
Sex uit de city?
Dat mode uit de jaren 90 en 00 tegenwoordig weer in is, draagt ook bij aan de populariteit onder een jongere doelgroep. Op TikTok zijn massa’s inspiratievideo’s te vinden over de kledingstijl van de hoofdrolspeelster. “Van Carrie kan ik me zo zes memorabele outfits herinneren”, zegt Krakers.
Is de huidige serie dan net zo goed? Krakers is niet zo enthousiast. “De seks is eigenlijk uit de city.” De tv-recensent vindt And just like that wat meer afgevlakt. “In de eerste seizoenen was de serie wat meer op het randje, meer arthouse en meer eigenwijs, nu voelt het meer gepolijst en netjes.” Toch kijkt ze wel, “maar meer uit een soort nostalgie”.
Driessen is enthousiaster, zij vindt dat de formule genoeg is aangepast om de serie nog steeds relevant te houden. “De makers zijn zich bewust van de tijd waarin we leven.” Bovendien vindt de mediawetenschapper van de Erasmus Universiteit dat de algemene thema’s hetzelfde blijven, zoals vriendschap en relaties. “Dat zijn tijdloze onderwerpen.”
Haar studenten zijn kritischer, die vinden dat er meer aandacht mag zijn voor diversiteit. “Als dit zich afspeelt in New York, zeggen zij, dan moet er toch meer diversiteit in de serie zitten?” In Just Like That zijn vrouwen met verschillende culturele achtergronden toegevoegd aan de vriendinnengroep, maar de drie witte vriendinnen blijven de hoofdpersonages.