Gedupeerden en deskundigen blijken nog veel vaker melding te hebben gemaakt van ernstige misstanden op het landgoed van gebedsgenezeres Trees P. (85) dan gedacht. In totaal gebeurde dat ten minste 19 keer. Het Openbaar Ministerie en de gemeente grepen één keer in. Op haar boerderij in Tubbergen werkt de gebedsgenezeres tot op de dag van vandaag door.
Al in 1993 werd voor het eerst gewaarschuwd voor de gebedsgenezeres en haar Pater Pio Stichting , blijkt uit een reconstructie die RTV Oost en de regionale krant Tubantia samen maakten. Ze maakten daarbij onder andere gebruik van gemeentelijke stukken die ze via een beroep op de Wet open overheid (Woo) konden inzien.
In de jaren na 1993 kwamen er vervolgens meerdere aangiftes binnen en deden politie, het OM en de gemeente meermaals invallen. In 2022 greep de kinderrechter in door twee meisjes uit de boerderij te halen die waren mishandeld. Trees P. werd een keer veroordeeld voor mishandeling en vrijheidsberoving: in 1996 moest ze drie maanden de cel in omdat ze bij een duivelsuitdrijving in de oren van een volgeling had geknipt.
Niet zuinig
Pastoor Theo van der Sman waarschuwde in 1993 openlijk, vanaf de kansel, voor gebedsgenezeres Bid Trees. “En daar was ik niet zuinig mee”, stelt hij nu, op 75-jarige leeftijd. De pastoor seinde ook politie en justitie in. Hij was daarmee (waarschijnlijk) de eerste in een lange rij van mensen die waarschuwden voor misstanden.
Zo zijn er berichten over onder meer een duivelsuitdrijving waarbij twee zusjes van 6 en 8 jaar moesten ‘meehelpen’. Terwijl Trees P. de kinderen schreeuwend en tierend sommeerde te bidden en te zingen, stond een van haar ‘volgelingen’, een meisje van 14, naakt onder de douche. Zij zou zijn bezeten door de duivel.
Twee oud-leden van de sekteachtige organisatie deden in 2016 aangifte van het onthouden van medische zorg aan zieke sekteleden, onder wie een zieke nierpatiënt. Hem werd afgeraden om een donornier te nemen. In plaats daarvan zou hij door een wonder moeten genezen.
Alternatieve behandeling
In december 2019 deden gemeente en politie een inval in de boerderij, waarbij volgens de gemeentelijke stukken werd gecontroleerd op illegale bouwactiviteiten, maar ook op “sekte-achtige activiteiten”. Bij die inval stuitten agenten op een doodzieke ALS-patiënt die onder meer met gebedsgenezing werd “behandeld”. Ook deze man werd gehoord door de politie. Maar omdat hij zelf voor de alternatieve behandeling had gekozen, werd niet opgetreden. Enkele dagen later overleed hij.
Zo blijken er dus ten minste negentien meldingen en drie concrete aangiftes te zijn geweest tegen de gebedsgenezeres, tegen één veroordeling. Het OM zegt in een reactie dat wel degelijk actie is ondernomen. “De signalen die uit de aangiftes naar voren kwamen, zijn tussen verschillende instanties besproken. Dit betekent dat diverse instanties op de hoogte waren van de signalen en iedere organisatie vanuit de eigen verantwoordelijkheid, en binnen de (wettelijke) taakomschrijving kon interveniëren”, aldus het OM, dat verder geen “‘strafrechtelijke informatie” wil delen.
Trees P. zelf wilde onlangs geen commentaar geven op de melding van misstanden. Een bestuurslid van de Pater Pio Stichting noemde het “allemaal kul”. “Die vrouw is alleen maar met goede dingen bezig. Anders krijg je die gave niet”, zei hij.
Sektemeldpunt
Burgemeester Anko Postma van Tubbergen kondigde eerder deze maand onderzoek aan naar de stichting. Hij zegt bij de verantwoordelijk minister aan te dringen op de heroprichting van het eerder wegbezuinigde landelijke sektemeldpunt.
Jos Houben, die in 1996 burgemeester was, zegt dat hij zich toen vooral machteloos voelde. “Ik ben daar destijds binnen geweest, ik herinner me veel kaarsen en Mariabeelden. Het maakte een beklemmende indruk”, aldus Houben. “In de beslotenheid van je eigen huis mag je het Onze Vader bidden. Daar kwamen wij als gemeente niet tussen. We konden hooguit ingrijpen op de vele campers en caravans, omdat het op een camping begon te lijken. Terwijl er, achteraf, iets anders aan de hand was.”
In Nieuwsuur vertelde Evelien over haar ervaringen als kind op de boerderij van gebedsgenezeres Trees P.: