Max Verstappen zal zich de komende races moeten gedragen. De stewards gaven hem in Barcelona drie strafpunten omdat hij in de race een beuk uitdeelde aan George Russell. Het was een eigenaardig moment, alsof alle frustratie er bij de Nederlander uitkwam.

George Russell sprak er schande van: “Ik heb dit nog nooit meegemaakt in de F1. Het leek alsof hij het expres deed. Maar zoiets kun je niet maken. Er staan in deze sport levens op het spel, we moeten een voorbeeld zijn voor kinderen.”

Verstappens reactie op de woorden van de Brit: “Ik zal de volgende keer zakdoekjes voor hem meenemen.”

De actie van Verstappen kwam behoorlijk uit de lucht vallen. Het leek een optelsom vanwege incidenten eerder in de race. Of zat de frustratie bij Limburger nog een laagje dieper? Dit seizoen zijn de McLarens superieur en lijkt prolongatie van de wereldtitel een kansloze missie. De afgelopen dagen benadrukte Verstappen dat hij helemaal niet met de titel bezig was. “Gelukkig heb ik in het verleden genoeg gewonnen.”

Die houding past niet bij Verstappen. Met ijzeren hand dicteerde hij de afgelopen jaren de Formule 1. Zou deze coureur genoegen nemen met plek twee of drie? In de race kwam de oude vechtersmentaliteit weer naar boven al leek de elleboog richting Russel meer de mentaliteit van een slechte verliezer.

Verstappen: “Ik heb er geen spijt van. Je moet in het leven niet te veel spijt hebben. Daarvoor is het leven te kort.”

De Red Bull-coureur hield zich na afloop verder op de vlakte: “Had het voorkomen kunnen worden? Misschien wel. Ik dacht dat George me al gepasseerd was.”

Oud-wereldkampioen Nico Rosberg, tegenwoordig commentator bij Sky, vond dat Verstappen gediskwalificeerd had moeten worden. Dat vond Red Bull teambaas Christian Horner weer zwaar overdreven: “In zijn nieuwe rol als commentator mag Nico graag de boel een beetje ophitsen.”

Ruim na afloop van de race nam de teambaas van Verstappen de tijd om de tactiek van het team uit te leggen. Verstappen ging voor een driestopper in de hoop de concurrentie aan te gaan met Lando Norris en Oscar Piastri.

Dat lukte aardig tot het moment dat Kimi Antonelli een technisch probleem had en de safety car de baan opkwam. Vanaf daar was het chaos en verloor Verstappen positie. Mede omdat hij het slot van de race op de harde band moest voltooien. “Het was duidelijk dat Max zwaar gefrustreerd in de auto zat. Ik heb nog geen tijd gehad om rustig met hem te praten.”

Door de tien seconden penalty die Verstappen kreeg van de stewards eindigde hij op P10. Dat leverde hem slechts één WK-punt op. Het verschil met Piastri bedraagt nu 49 punten. Norris is de nummer twee in het klassement, Verstappen drie.

Christian Horner wil de handdoek nog niet gooien: “We zijn nog niet eens halverwege. Natuurlijk, McLaren heeft het goed voor elkaar, maar er vallen nog genoeg punten te winnen dit seizoen.” Verstappen was wat dat betreft iets strenger in zijn oordeel: “Op dit moment vechten we niet voor de titel, McLaren is niet te verslaan.”

Horner zal de komende weken in ieder geval benadrukken dat zijn coureur zich op de baan moet gedragen. Verstappen heeft namelijk al elf strafpunten op zijn licentie staan. Het waren er acht, gisteren kwamen er drie bij.

Schorsing

De stewards vonden zijn houding op de baan onacceptabel. Mocht Verstappen in Canada of Oostenrijk opnieuw ernstig in de fout gaan dan wordt hij mogelijk geschorst. Bij twaalf strafpunten is dat het geval.

In meerdere opzichten komt er dus een interessante periode aan. Weet Red Bull nog iets aan de auto te veranderen, zodat het gat met McLaren toch nog iets kleiner wordt? Stel nee, kan Verstappen dat accepteren?

In interviews eerder in de week zei hij van wel, in de auto bleek toch iets anders. Het gekke is: de temperamentvolle Verstappen laat zien dat hij zich nog niet bij de suprematie van McLaren heeft neergelegd. Maar leidt dat tot onsportief gedrag dan zit dat temperament gevaarlijk in de weg.

Door Haluk