De chauffeur van de vrachtwagen die op 27 augustus 2022 inreed op een barbecuefeest van de ijsclub in Nieuw-Beijerland, had geregeld last van epileptische aanvallen. Dat bleek op de eerste dag van de inhoudelijke zitting van de strafzaak tegen de Spaanse chauffeur. Bij het ongeluk kwamen zeven mensen om het leven, onder wie een ongeboren kind.
Tegen de rechtbank zei de 48-jarige Juan S. zich niets van het ongeluk te kunnen herinneren. Deskundigen denken dat hij ten tijde van het ongeluk een epileptische aanval had. S. ontkent dat. “Epilepsie voel ik altijd van tevoren aankomen en dan slik ik extra medicijnen.”
Getuigen zagen de verdachte kort voor het ongeluk in gesprek met de chauffeur van een bestelbus. Uit gegevens van de vrachtwagen blijkt dat die 24 seconden stilstond op een kruispunt en daarna in een rechte lijn de dijk afreed. Volgens de chauffeur van de bestelbus begon de vrachtwagen ineens te rijden en waren de handen van S. hevig aan het schudden. “Het leek wel epilepsie”, verklaarde de bestuurder van de bus.
In zeven seconden bereikte het 16,5 meter lange voertuig een snelheid van 31 kilometer per uur en legde ieen afstand van 56 meter af. Kort na het ongeluk maakte de Spaanse chauffeur een verdwaasde indruk. Ook kon hij niet op zijn benen staan, schrijft Rijnmond.
S. had eerder die dag gelost in Rotterdam en was onderweg naar een stopplaats. Door een omleiding raakte hij naar eigen zeggen de weg kwijt. Zijn GPS-systeem stuurde hem steeds andere richtingen op, tot hij in het buurtschap Zuidzijde bij Nieuw-Beijerland terechtkwam.
Zes mensen in de leeftijd van 28 tot 65 jaar overleefden de aanrijding niet. Zeven anderen, onder wie twee kinderen van 5 en 9 jaar, raakten gewond. Vier van de doden behoorden tot dezelfde familie: een moeder, een zoon en een schoondochter die acht maanden zwanger was.
Kleine hoeveelheid cocaïne
Volgens een toxicoloog heeft de chauffeur minder dan 48 uur voor het ongeluk nog cocaïne gebruikt. Ook is er een verband tussen aanvallen en het gebruik van de drugs, zeggen deskundigen. Zo had S. eerder aanvallen na het gebruik van cocaïne. De chauffeur is in het verleden meerdere keren op de spoedeisende hulp beland door epilepsieaanvallen. Dat gebeurde in ieder geval in 2009, 2017, 2018 en 2019. Hij had volgens Europese wetgeving geen vrachtwagen meer mogen rijden, schrijft Rijnmond.
Ook zou S. verschillende keren zijn medicijnen niet hebben genomen en wist hij dat dat een hogere kans gaf op een aanval, aldus een deskundige in de rechtbank. In 2021 was de verdachte betrokken bij een aanrijding in Denemarken.
Volgens informatie van de Deense justitie werd hij toen onwel. S. ontkent dat. In datzelfde jaar werd in zijn cabine cocaïne gevonden door de Franse douane.
Betrokken bij verkeersincidenten
Bovendien kreeg S. in Spanje twee maanden voor het ongeluk twee keer een boete voor het gebruik van cocaïne en xtc. “Ik wil duidelijk maken dat ik nooit onder invloed van drugs heb gereden”, verklaarde de verdachte. “In Denemarken was ik volledig helder. Die drugs in Frankrijk waren van een andere chauffeur en de boetes in Spanje waren niet voor drugs.”
De rechtszaak heeft lang op zich laten wachten omdat er veel technisch onderzoek nodig was. Zo werden de vrachtwagen en de verkeerssituatie ter plaatse grondig onderzocht. Morgen komen de nabestaanden en slachtoffers aan het woord. Volgende week woensdag maakt het Openbaar Ministerie de strafeis bekend.