Eind februari was de Formule 1 drie dagen te gast in Bahrein voor een ‘wintertest’. Alle renstallen voelden hun nieuwe racewapens daar voor het eerst aan de tand. Dit weekend is de koningsklasse van de autosport een stuk wijzer terug in het koninklijke eilandstaatje in de Perzische Golf voor de vierde race van het seizoen.
In het geval van Red Bull Racing ook een illusie armer. Want opnieuw bleek een teamgenoot niet opgewassen tegen Max Verstappen. Liam Lawson ging terug naar af, Yuki Tsunoda mag het de rest van het seizoen gaan proberen.
De pikorde op de F1-grid lijkt inmiddels bepaald: McLaren heeft de snelste auto, Red Bull Racing de beste coureur. Verstappen gaat met Lando Norris en Oscar Piastri strijden om de titel, maar er viel meer op in de eerste races van 2025.
Ferrari kleurloos
Geen enkel team genereerde zoveel publiciteit als Ferrari. De komst van zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton was hét verhaal van 2025, maar de resultaten vallen tegen. Ferrari kan Verstappen en de McLarens niet bijbenen, maar ook Mercedes is een maat te groot.
In het prestigieuze, lucratieve WK voor constructeurs staat Ferrari vierde. Ronduit een blamage.
Hamilton won weliswaar verrassend de sprintrace in China, maar het was een piepklein piekje. De magere oogst van het icoon: 15 WK-punten en achtste in de tussenstand. “Er is iets niet in orde met mijn auto. Dat weten we en we werken er hard aan”, stamelde Sir Lewis na een kleurloze race in Japan. “Ik hoop dat we de problemen op korte termijn oplossen.”
De harde conclusie: na 3 van de 24 raceweekends lijkt de gedroomde achtste wereldtitel van Hamilton nu al bedrog.
Antonelli’s ster rijst bij Mercedes
Het was vorig jaar nog even schrikken. De eerste vrijdagtrainingssessie van Andrea Kimi Antonelli begon op het Autodromo di Monza met een pijlsnelle ronde, maar eindigde in de bandenstapel. De piepjonge Italiaan wilde te rap te snel. “Hij zal dit jaar wel wat fouten maken. En dat mag. We hebben geduld en geven hem tijd”, zei teambaas Toto Wolff bij de seizoensstart in Australië.
Kimi Antonelli (voornaam Andrea is inmiddels geschrapt in de officiële FIA-documenten) stelt niet teleur. De 18-jarige rijdt aanvallend, maar beheerst. Hij scoorde in alle races WK-punten. In Japan reed hij door een late pitstop voor het eerst aan de leiding. Een vertekend beeld weliswaar, maar hij staat nu wel als jongste raceleider in de Formule 1-boeken.
Antonelli’s eerste F1-statistieken imponeren. De eerste coureur sinds Lewis Hamilton die in zijn eerste drie races punten pakt. En zijn blijdschap was na de race in Japan aanstekelijk. “Heb ik de snelste ronde? Wow. Daar ben ik heel erg trots op.”
Of het er vijf of zes zijn, hangt af van de rookie-definitie, maar voor zes van de twintig coureurs is dit het eerste volledige F1-seizoen. Liam Lawson is uit dat rijtje de eerste die door het ijs is gezakt, maar de Nieuw-Zeelander is nog niet exit en mag zijn mentale deuken repareren bij het tweede Red Bull-team: de Racing Bulls.
Doohan op de wip, Hadjar emotioneel
Jack Doohan lijkt het volgende slachtoffer. En de eerste die dan echt zijn plek in de F1-kwijt raakt. De Australiër had al niet de beste papieren, maar lijkt te bezwijken onder de druk. Veel foutjes, weinig snelheid, een matige auto en een zware crash in Japan. “Ik heb een moeilijke start achter de rug, maar er waren lichtpuntjes en ik heb zin in deze race. Het is belangrijk om eindelijk een vlekkeloos weekend neer te zetten.”
Argentijns talent Franco Colapinto loopt zich al warm, met ruggensteun van vermogende geldschieters. Niemand bij Alpine wil het bevestigen, maar het gerucht dat Doohan alleen de eerste zes raceweekends vastligt, is hardnekkig.
Autosportfans die de Formule 2 op de voet volgen verheugden zich op de F1-entree van Isack Hadjar. Immers: gegarandeerd entertainment. De Fransman met Algerijns bloed is – zacht gezegd – nogal temperamentvol en communiceert luidkeels via de boordradio. En nu autosportfederatie FIA een vloek- en schuttingtaalverbod heeft ingevoerd, ligt daar een uitdaging.
Emotioneel was Hadjar na zijn eerste funeste glijpartij in Melbourne. De huilende uitvaller werd na de race opgevangen door de vader van zijn idool Lewis Hamilton. In Japan schreeuwde Isack moord en brand omdat zijn gordels te strak waren vastgesnoerd en zijn edele delen in de verdrukking kwamen.
Het weerhield hem er niet van zevenvoudig kampioen Hamilton voor te blijven in de kwalificatie. En in de race kwam de beloning: vier WK-punten. Hadjar is een revelatie. Een racende stuiterbal, die genoeg talent heeft om te blijven drijven in de Formule 1-vijver waarin zoveel jongeren verzuipen.