Verkeersminister Madlener moet opnieuw aan de slag met zijn plannen voor de verbreding van de snelwegen A12 en A27 bij het landgoed Amelisweerd. De Raad van State heeft hem vanochtend opgedragen om binnen een halfjaar duidelijk te maken hoe hij wil voorkomen dat er te veel stikstof vrijkomt bij het project.
Al in 2022 nam Madleners voorganger het besluit om de twee drukke snelwegen ten zuidoosten van Utrecht te verbreden. Dat leverde direct veel protest op, onder andere van de provincie en gemeente, meldt RTV Utrecht. Ook natuurbeschermers en omwonenden maakten zich zorgen, vooral omdat er voor de verbreding 800 bomen moeten worden gekapt in landgoed Amelisweerd. Meer dan 25 organisaties tekenden bezwaar aan bij de Raad van State.
De minister betoogde bij de Raad van State met een rekensom dat het snelwegproject niet zou leiden tot een te grote toename van de uitstoot van stikstof. Hij sprak over “extern salderen”, waarbij ‘stikstofruimte’ van het ene project naar het andere wordt verplaatst.
Wegstrepen
Maar in de uitspraak van vandaag gaat de Raad van State daar voorlopig niet in mee: “Het gaat vooral om de vraag of het wegstrepen (extern salderen) van de stikstoftoename door het wegproject tegen een stikstofafname doordat enkele agrarische bedrijven stoppen, wel voldoet aan de voorwaarden die daarvoor gelden”, aldus de Raad.
De belangrijkste voorwaarde is dat de minister alleen boerenbedrijven mag meetellen die specifiek stoppen voor dit project en zo hun stikstofruimte ter beschikking stellen. Als een agrarisch bedrijf toch al moet stoppen voor het behoud van een beschermd natuurgebied, mag hij het niet nog een keer meetellen. De Raad van State: “De onderbouwing van de minister is op dit punt niet toereikend.”