De Apekop, de oude trein met de bolle neus, is vanaf vandaag weer terug op het spoor. Vervoerder Keolis zet de treinen de komende twee jaar in op het traject tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. De reguliere treinen worden in de tussentijd opgeknapt.

In 2016 werd afscheid genomen van de Mat ’64, zoals de Apekop eigenlijk heet. De trein heeft bankjes in plaats van stoelen en ramen die open kunnen. Er is geen airco en geen wifi aan boord.

Het is voor de manager van het traject, Harina Reuvers, een hereniging met een oude bekende. “Ik ben sinds 1989 werkzaam in het openbaar vervoer, ik heb de opleiding tot machinist gevolgd in 2007 en heb mijn examens op deze historische trein gedaan”, zegt ze tegen RTV Utrecht.

‘Ze staan te trappelen’

Volgens Reuvers zijn machinisten enthousiast over de terugkeer van de trein, die in 1961 werd geïntroduceerd. “Ze staan te trappelen om deze te kunnen besturen. De Apekop heeft namelijk nog een mechanische bediening, hij is echt wel wat ouder.”

Machinist Michiel Dermois: “Het is een prachtige trein om mee te rijden. Hij rijdt wat ouderwetser, dus je bent wat meer machinist op deze trein.”

Zaterdag maakte een van de oude treinen al een proefrit:

Er is voor de gepensioneerde trein gekozen omdat die net zo veel capaciteit heeft als modernere treinen. Het tijdelijk lenen van toestellen van de NS is namelijk niet zo eenvoudig, zegt Keolis-manager Reuvers. “Uiteindelijk zijn we daarom bij de Apekop uitgekomen.”

De Mat ’64 rijdt in principe alleen in de ochtendspits of bij onvoorziene omstandigheden. De eerste trein vertrok vanochtend om 06.55 uur vanaf Amersfoort Centraal.

Afgelopen weekend was er al een proefrit met de Apekop. Die trok veel liefhebbers. “De oude bankjes in plaats van stoelen, dat zit zo fijn”, zei een jongen die mee mocht.

Door Haluk