De Tweede Kamer wil het aantal werpwerpboeken op scholen drastisch verminderen. Aan het eind van het schooljaar gooien scholieren volgens de Tweede Kamer “miljoenen” boeken in de papierbak, omdat ze het volgend schooljaar niet meer kunnen worden gebruikt.
“Dit leidt tot aanzienlijke milieuvervuiling door papierafval, drukprocessen en transport”, zegt een grote meerderheid van de Tweede Kamer.
De Kamer steunt een voorstel van GroenLinks-PvdA dat het kabinet vraagt om te praten met de educatieve uitgeverijen. “We willen het aantal wegwerkboeken drastisch verminderen en duurzame alternatieven stimuleren”, aldus Kamerlid Haage.
Aantekeningen
De afgelopen jaren maken educatieve uitgeverijen steeds vaker schoolboeken die maar één jaar bruikbaar zijn. Vooral de drie grote uitgeverijen – Malmberg, Noordhoff en ThiemeMeulenhoff – verkopen scholen liever digitaal lesmateriaal met een werkboek waar leerlingen aantekeningen in mogen maken.
De uitgevers zeggen dat werkwerpboeken goedkoper zijn en dat lesmateriaal actueler kan zijn dan de stof uit een hergebruikt schoolboek. Voor scholen zou het ook veel prettiger zijn, luidt hun redenering. Het iedere jaar terughalen en uitgeven van schoolboeken zou voor scholen een tijdrovende klus zou zijn.
De kritiek op de het toenemende gebruik van wegwerpschoolboeken groeit. Niet alleen ouders verbazen zich erover dat in de zomer de schoolboeken, soms ongebruikt, in de kliko belanden. Leraren en ook bijvoorbeeld de VO-raad van middelbare scholen wijzen op de milieuverspilling.
Duurzamer
In 2023 kondigde minister Dijkgraaf van Onderwijs een onderzoek aan naar het systeem van schoolboeken. Hij wilde kijken of het duurzamer en goedkoper kon. Maar het onderzoek is nog steeds niet afgerond, zo liet staatssecretaris Paul van funderend onderwijs aan de Kamer weten.
De Tweede Kamer denkt ook dat die educatieve uitgeverijen behoorlijk verdienen aan die wegwerpboeken. Op initiatief van D66 wil een meerderheid van de Kamer nu ook dat er een einde komen aan het “businessmodel”.
Overstappen
Het probleem is wel dat het parlement in principe geen zeggenschap heeft over de educatieve uitgeverijen. Het zijn private commerciële bedrijven.
Maar de politiek kan wel druk uitoefenen, door van het kabinet te vragen in gesprek te gaan met de uitgevers. Scholen zouden ook kunnen overstappen naar een andere uitgeverij.